Min vecka

Hej allihopa! Hur mår ni idag? Med mig är det bra, har en stabil fredagskänsla och peppar inför sommaravslutning med min hemregion ikväll! Vi ska minsann ha middag på någon trevlig båt osv. Ska bli jättekul att träffa och hänga lite med dem igen, har ju hunnit gå några veckor nu sen jag jobbade med dem på projektering.

Men hur har resten av min vecka varit då, undrar ju ni då (såklart!! hehe). Jo tackar som frågar, den har varit bra. Lite annorlunda än det vanliga till och med. I måndags var jag på poträttfotografering och fick nyttja min icke existerande talang för att posera. I onsdags fick vi traineer här på Verksamhetsutveckling delta som observatörer på KoM-rådet och sen i torsdags även som observatörer på Hållbarhetsrådet. Vilket förmodligen inte säger er någonting alls, men båda råden kan förklaras som två av de högsta beslutsorganen inom JMs beslutshierarki för verksamheten.

KoM-rådet hanterar beslut som rör JMs processer och produkt, medan Hållbarhetsrådet rör beslut som kopplar till hållbarhet. Det var superintressant att få höra vilka frågor som har störst fokus just nu och diskussionerna kring dem. Väldigt lärorikt! Börjar dessutom få större förståelse för hur ”beslutssnurran” fungerar på företaget, vilket gör att mycket annat faller på plats. Fast ska inte bli för kaxig, för det är ganska komplicerat. Tur att jag har några månader till på mig att klura ut mer 😉

Slänger in en bild från ett av våra platsbesök på byggarbetsplatser i november förra året. Lätt att glömma hur kallt det var nu när vädret är behagligt. Mitt budskap: never forget. (Christoffer och Bahar i mitten ser dock väldigt avslappnade ut, men låt er icke luras. Det var kallt.)
Slänger in en bild från ett av våra platsbesök på byggarbetsplatser i november förra året. Lätt att glömma hur kallt det var nu när vädret är behagligt. Mitt budskap: never forget. (Christoffer och Bahar i mitten ser dock väldigt avslappnade ut, men låt er icke luras. Det var kallt.)

 

Och plötsligt så drog det igång

Hej allihopa!

Det är fredag tänkte jag skriva, men icke! Det är ju faktiskt onsdag, halvdag och superkort vecka. Så nu sitter jag här och tittar på hur min vecka har varit och planerar hur jag ska lägga upp nästa vecka, som om det vore fredag. Och mitt i allt det här så inser jag plötsligt att oj, nu känns det som om flera projekt och uppgifter faktiskt har dragit igång! Wohoo!!

Den här första tiden på nytt block är lite svår tycker jag. Många nya intryck så min hjärna känns fullproppad, samtidigt som arbetet inte riktigt hinner dra igång direkt vilket innebär att min produktivitet inte precis har varit på topp.

Mitt schema har varit ganska fullt ändå med många introduktioner för de olika avdelningarna här på Verksamhetsutveckling och startmöten för projekt. Det är väl mer jag som gärna vill kunna se och ta på vad jag har gjort, vilket kan vara lite svårt när tid på dagarna går åt mycket möten. Ska bara komma ihåg att mötena är lika nödvändiga och att det också är något jag gjort även om de inte resulterar i någon produkt jag direkt kan ta på. Eller ja, mötesanteckningar är ju i och för sig något jag alltid får med mig efteråt, he he he.

Avslutar mina fredags- (onsdags..) tankar med min nya utsikt från min plats här på fjärde våningen.

Ha en superbra långhelg, så hörs vi nästa gång!!

Utsikt från pl 4

 

 

Reflektera mera

Jag har hunnit vara med om en hel del sen vi hördes sist. Jag har genomfört och avslutat mitt projekteringsledarblock, jag har haft teorivecka nummer två och jag har påbörjat mitt block på Verksamhetsutveckling. Så låt oss reflektera!!!

När jag tänker tillbaka på min tid på projektering känner jag mig glad. Är glad över att jag fick chansen till att prova på att jobba med så många olika delar inom projektering och nöjd över att jag faktiskt fixade det!

Såhär i efterhand var min största utmaning det enorma informationsflödet man utsätts för som projekteringsledare. Är informationen något som jag bara behöver veta, behöver jag agera på den eller vidarebefordra den till någon annan? Och hur prioriterar jag mitt arbete? Hur ska jag göra för att kunna fokusera på en uppgift åt gången när det samtidigt ramlar in fler och jag blir avbruten?

För att hantera det insåg jag att det handlar om att arbeta med struktur, arbetsmetodik och personlig effektivitet. Något som jag faktiskt inte använt mig av på samma sätt under min studietid som jag känner att jag behöver nu.

En liten inblick i en del av min struktur.
En liten inblick i en del av min struktur.

Teoriveckan efter avslutat projekteringsblock innehöll som föregående väldigt intressanta moment som coachning i att leda sig själv och att vi traineer fick delta i bolagsstämman. Nästa vecka ska vi redovisa vår analys  av bolagsstämman för vår VD Johan Skoglund. Att vi får chansen att arbeta mot koncernledningen genom både Business Case och bolagsstämman på det här viset tycker jag är en av höjdpunkterna i traineeprogrammet.

takvandring av Agnes copywright
Vi takvandrade under teoriveckan, sjukt coolt! Foto: Agnes Lindblom.

Nu sitter jag här på Verksamhetsutveckling, två veckor in i blocket. Jag delar rum med två andra traineer i min årgång (Tone och Alexander) vilket är väldigt trevligt. Under vår tid här kommer vi att genomföra olika typer av utredningar för hela avdelningen, med väldigt spridda fokus. Som avdelningsnamnet ger en ledtråd om håller Verksamhetsutveckling på med allt som har att göra med utveckling av JMs verksamhet. Jag håller till exempel på med att undersöka utföranden av solceller i våra bostäder, Alexander ska ta sig an förbättringsförslag från våra kollegor i produktion om hur vi kan bygga smartare och Tone ska se om vi kan strukturera upp riktlinjer kring hur vi på JM bör bygga ägarlägenheter. Gott och blandat helt enkelt!

Mina kontorsbuddies Alexander och Tone!
Mina kontorsbuddies Alexander och Tone!

 

 

 

 

 

 

 

Det var allt för den här gången, tack och hej!

 

Kerstin gästbloggar

Hej!

Jag fick frågan av Alexandra om jag kunde skriva några rader då jag likt henne började på JM genom JMs traineeprogram. Tänkte kort berätta om min resa på JM från att ha varit trainee fram till dagens arbete som projektledare.

Våren 2010 avslutade jag mina studier på Industriell ekonomi i Linköping och begav mig då till franska alperna. Där hade jag några år tidigare träffat min numera man och vi skulle nu tillsammans tillbringa några månader med sol och skidåkning.

Samtidigt var tanken att jag skulle söka jobb, lite svårt med koncentrationen från min sida men efter ett tag fick jag upp ögonen för JMs traineeprogram. Byggbolag var på den tiden inte jättefrekventa besökare på de arbetsmarknadsdagar som vi hade för Industriell ekonomi i Linköping. Däremot så har jag både snickare, träarbetare, murare och huskonstruktörer i släkten så tanken var ändå inte jättelångt borta.

Det jag fastnade för var att det dels var ett traineeprogram, jag hade fortfarande svårt att bestämma mig för vad ”jag ville bli när jag blev stor” så det passade mig med att fortsätta några år med att få testa sig fram. Sen fastande jag för JM pga. att det kändes som ett ”fräscht” bolag i den annars kanske lite mossiga byggbranschen. Att jobba med slutkund och bygga hus som skulle stå i många år framöver lockade också, jag skulle få vara med att skapa något beständigt.

Sommaren kom och efter några vändor till Sverige (efter att ha fortsatt det flackande livet med en sommarsäsong på Korsika) så fick jag anställning på JM.

Traineeperioden var otroligt lärorikt, vissa perioder mer intensiva än andra, och det viktigaste av allt var att jag lärde känna så många intressanta och duktiga medarbetare. Ett otroligt viktigt redskap i mitt framtida arbete på JM.

Efter att ha avslutat den tvååriga traineeperioden var det dags för en anställning i organisationen. Tanken var att jag skulle börja som biträdande projekteringsledare, vilket jag också gjorde på Stockholms Region Nord. Men i samma veva blev jag tillfrågad om en intervju för, vad som då kallades, VD-assistent. Efter intervjun föll det så väl ut att jag erbjöds tjänsten och arbetade då parallellt med projektering och för vår VD Johan Skoglund. Att arbeta tätt med vår VD har lärt mig otroligt mycket. Både i vetskapen om vilket stabilt och tryggt företag vi har och att de i ledningen har en starkt drivkraft och passion för att hela tiden utveckla JM till något ännu bättre.

Efter två år i dessa roller fortsatte arbetet med projektering av egna projekt, dvs jag lämnade rollen som biträdande projekteringsledare. För snart 1 år sedan gick jag in i rollen som Projektledare på JM. Jag hade då arbetat här i ca 6 år. Dessa år har gett mig en stabil grund med inblick i både produktion, inköp, projektering, inredning och marknadsföring genom JMs traineeprogram och vidare arbete i projekt. Idag kantas min vardag av både stort ekonomiskt ansvar, uppföljningar med produktion och kontakt med kunder och intressenter.

Det jag alltid har uppskattat med JM och med de positioner jag har haft är att ingen dag är sig lik. Det är alltid nya utmaningar och nya människor att träffa och nya möjligheter att vinna.

/Kerstin Westling

Såhär trevligt kan det se ut när vi grillar på bygget i Kanalstaden.
Såhär trevligt kan det se ut när vi grillar på bygget i Kanalstaden.
Fullriggaren - ett av projekten i Kanalstaden som jag är projektledare för.
Fullriggaren – ett av projekten i Kanalstaden som jag är projektledare för.

 

Klara gästbloggar

Hej!

Nu har stafettpinnen kommit till mig och det är min tur att skriva ett litet inlägg. Mitt namn är Klara Karlsson och jag är en av två traineer i Region Syd, Malmö. Just nu är jag på mitt andra block som är Projektledning. Jag trivs superbra, är inblandad i tre olika projekt som min handledare är ansvarig för. Alla är i lite olika faser och arbetsuppgifterna är väldigt varierande, vilket passar mig bra. Jag har fått vara med på många spännande möten och lärt mig väldigt mycket. Exempelvis har jag upprättat entreprenad- och köpeavtal, fyllt i alla förutsättningar till en ekonomisk plan och upphandlat besiktningsman och mycket mer. En vanlig dag består oftast av minst ett möte. Det kan vara exempelvis ett projektgruppsmöte (förkortas PGM, man lär sig snabbt alla förkortningar, men i början är man rätt lost) ute i en av bodarna på bygget, möte med kommunen eller ett informationsmöte med kunderna.

Utöver detta hade jag en liten sidouppgift. På bygget där jag var under mitt första block byggdes en speciell gästlägenhet. Utformningen av den var ett vinnande förslag från en idétävling kallad ”Funky Rooms” initierad av UngBo. Idén var att fånga upp innovativa lösningar på små smarta kök och badrum på en mindre yta eftersom våtrum tar proportionellt stor plats i små lägenheter och är dyra att bygga. Målet var att hitta förslag på hur dessa ytor kunde göras mindre och billigare utan att kompromissa med tillgänglighet eller funktion. För att inte alla bra idéer skulle fastna på skrivbordet, och för att visa för unga att det faktiskt går att förverkliga en del av tankarna, valde JM att projektera om en övernattningslägenhet och förverkliga delar av vinnarförslaget.

De genomförda åtgärderna hade störst fokus på ytan med kök och badrum. En dubbeldörr sattes in för att skapa möjligheten att ”veckla ut” ett rullstolsanpassat badrum genom att stänga den på två olika sätt, se den gula dörren på bilderna.

Klara_bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klara_bild1 Klara_bild2 Klara_bild3 Klara_bild4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Min uppgift blev att dokumentera, sammanställa kostnader och skriva en slutrapport till Boverket, som gett oss ett stipendium för att kunna förverkliga detta.

Glad påsk och på återseende!

/Klara, trainee i Malmö

 

 

 

 

 

Jobb, jobb, mera jobb

Ja, jobb som sagt. Blir ju en del jobbsnack på den här bloggen. Vilket i och för sig är ganska rimligt, då det är en blogg som handlar om hur det är att vara trainee. Hade jag bara skrivit om vad jag gjorde utanför jobbet hade jag kanske inte blivit så populär he he.

Känns bara som att det lätt blir lite enformigt när jag skriver här. Men äsch. Ni kan väl få en liten resumé på höjdpunkterna den här veckan!

Höjdpunkt 1: Hade en regioninfo där vi fick veta om hur JM tänkt bli mer digitala än vad vi är idag. Mycket snack om digitalitet överlag tycker jag, vilket är kul! Mer digitalitet åt folket!

Höjdpunkt 2: Jobbade på en visning för allmän försäljning på ett av våra projekt. Trevligt att få prata med människor som är intresserade av våra bostäder och kul att kunna svara på lite frågor om själva utformningen av bostäderna. Blir lite sådär nöjt kaxig när jag kan svara på sådant.

Höjdpunkt 3: AW med två av mina traineebuddies om en halvtimma typ. Ops, det handlade visst inte om jobb. Hehehehe! Men det är ju fredag och då är det viktigt att få in helgkänslan 😉

Hoppas ni får en trevlig helg allesammans! Hörs nästa gång!

En solig måndag

Det är måndag, men inte en helt vanligt måndag. Utan en SOLIG måndag!!! Helt galet vad lite sol kan göra skillnad för ens humör, tycker ni inte? Tycker det mesta känns lite lättare när det blir ljusare ute.

Idag steg jag upp supertidigt (vant mig bort från tidiga mornar sen bygget) för att vara med på slutbesiktningar i ett av våra projekt. Det är alltså en besiktning som kunden går inför deras tillträde av bostaden tillsammans med en besiktningsman och ansvarig arbetsledare. Det var intressant att vara med på, bostäderna var jättefina och kunderna var nöjda. KUL!!!

I övrigt har jobbet rullat på i snabb takt tycker jag. Arbetar med många olika frågor parallellt och känns som om jag börjar få mer koll på vad man gör som projekteringsledare. Det är en roll som typ har att göra med samtliga grupper kopplade till projektet på något sätt, vilket gör att man har en del koll på mycket. Det är roligt!

Imorgon ska vi ha projekteringsmöte med alla konsulter och jag ska vara superfokuserad, för nästa projekteringsmöte efter det ska jag få hålla i själv! Woho!!

Avslutar med en bild som jag tagit från min plats vid skrivbordet. Fick allt med lite sol som bevis.IMG_0213

Nu ska jag hem! Det här med att kunna gå hem tidigt när en börjat så tidigt är ju ändå väldigt positivt. Ska bara försöka komma ihåg den detaljen nästa gång när väckarklockan ringer 😉

LAVA på KTH 9 februari

Hej!

Mitt namn är Bahar Baran och jag är, precis som övriga gästbloggare, traineekollega till Alexandra :)

Vill bara påminna er om att jag kommer stå på Lava på KTH tillsammans med ett härligt gäng kollegor till mig. Nästa torsdag, den 9 februari har du alltså möjlighet att träffa mig och andra representanter för att diskutera mer om vilka möjligheter som finns inom JM. Vi kommer att vara en blandning av unga, äldre, nyanställda och mer erfarna JMare på plats så tveka inte att besöka vår monter för att ställa just de frågor du undrar över!

Jag vill också passa på att informera om mässans stora höjdpunkt! Klockan 14.30 den 9 februari håller vår VD Johan Skoglund i en inspirationsföreläsning med temat Att vara ledande projektutvecklare i en bransch i förändring. Ta möjligheten att lyssna på vilka utmaningar JM och hela byggbranschen står inför. Vilka kompetenser efterfrågas idag och i framtiden? Hur kommer digitaliseringen att påverka branschen och hur gör vi på JM för att behålla vår ledande position som projektutvecklare i en bransch som ständigt förändras? Lovar att ni inte kommer att ångra er 😉

Jag ser verkligen framemot att få träffa så många av er som möjligt då jag själv gick i samma tankebanor som er för exakt ett år sedan :) Så boka in datumet i er kalender så ses vi nästa vecka!

/Bahar Baran, Trainee Stockholm Förvärv

Branschdagen, LTH 2 februari

Hej, 

Kom och träffa mig och mina kollegor på Branschdagen på Lunds Tekniska Högskola torsdagen den 2 februari. Vi ska försöka svara på alla era frågor om JM, vårt traineeprogram och övriga frågor om det ni är intresserade av. Jag ser mycket fram emot att träffa er studenter i kära gamla V-huset och såklart att få möjlighet att prata under lite mer avslappnade former på Branschdagsgasquen.

Jag har även lovat Alexandra att återkomma med ett gästinlägg så på återseende!

/Emilia Olinder, Trainee Region Syd 

Glöm inte att sista ansökningsdagen till Traineeprogrammet är den 19 februari. Ansök här: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=196&ProjectId=188415&DepartmentId=11442&MediaId=2166

 

LARV

Christoffer här igen. Det fanns faktiskt en anledning till att just jag skulle vara denna veckas gästbloggare och till att min hemort Luleå togs med i inlägget.

En vecka från nu, den 25/1 är det nämligen dags för LARV, arbetsmarknadsmässan på Luleå Tekniska Universitet, där jag och några kollegor kommer representera JM. Några av oss kommer även delta i banketten på kvällen. För er som studerar på LTU, lägg in detta datum i er kalender och se till att besöka vår monter. Vi finns där för er för att svara på eventuella frågor ni har om JM, vårt Traineeprogram eller bara för en trevlig pratstund.

Hoppas vi ses!

//Christoffer