En helt vanlig torsdag

Hej hej allesammans!

Här sitter jag en helt vanlig torsdag vid datorn på kontoret med matkoma efter en pannkakslunch. Japp, ni läste rätt, PANNKAKSLUNCH! Det serveras nämligen pannkakor varje torsdag här på huvudkontoret (lycka). I alla fall under alla månader som innehåller bokstaven r. (Det är väl egentligen ärtsoppan som kanske är i fokus då, men väljer att ignorera det).

Annars då? Jo det rullar på här på verksamhetsutveckling. Jag har mina projekt, vissa är jag med och driver och i andra har jag en mer stöttande roll. Den senaste tiden har jag lagt väldigt mycket tid på vårt Business Case som vi traineer snart ska vara färdiga med. Vårt resultat verkar bli i form av en rapport minsann, det har (nästan) varit lite kul att sitta och skriva på den. Lite annan form av arbete än att koordinera projekt och planera och hålla i möten.  Omväxling förnöjer, som man brukar säga.

Idag är det exakt tre veckor och en dag kvar av mitt block här på verksamhetsutveckling. Sen är det dags för teorivecka med de andra traineerna (tjohoo!) och efter det bär det minsann av till MALMÖ!!! Känns lite galet. Har inte alls fattat att jag faktiskt flyttar till en annan stad snart och ska fortsätta jobba där. Är ju i och för sig bara i fem månader, men ändå. Ska i alla fall bli kul att få lära känna den staden och lära känna JM på kontoret där nere. Är också sjukt taggad på att få prova på projektledning!

Slänger med en liten bild på resultatet av ett startmöte i ett av mina projekt som avslutning.

Resultatet av vårt startmöte i projekt Nytt Prissättningsverktyg.
Resultatet av vårt startmöte i projekt Nytt Prissättningsverktyg. Nu är det ju inte så att vi i gruppen var helt idélösa som det kan verka på bilden här, utan vi hann helt enkelt inte med att brainstorma om det på det mötet.

 

Emilia gästbloggar

Hej!

 

Mitt namn är Emilia och just nu gör jag mitt tredje block inom JMs Traineeprogram på Centrala Inköp. Inköpsavdelningen skapar avtal för organisationen att handla från. Här ser man till att alla våra leverantörer jobbar på schyssta villkor, erbjuder bra och säkra produkter och upprätthåller goda samarbeten.

 

Så för att presentera mig lite så går jag helt enkelt på mina kollegors linje och använder samma formulär…

Namn: Emilia Olinder
Ålder: 26 år
Utbildning: Civ.Ing – Lantmäteri, LTH
Tjänst: Trainee inom Projektutveckling på JM Region Syd (Malmö)
Block: 3/5 – Centrala Inköp, Koncernstab Centrala Inköp JM AB Stockholm
Bor: Just nu Stureby, Stockholm vanligtvis Lund.
Från: Linköping

Traineetjänsten innebär att man ska spendera några månader på en annan region än vad man vanligtvis tillhör. Detta för att bredda sitt kontaktnät och skapa större förståelse för verksamheten.

 

Och för mig är det väldigt roligt att få komma till Stockholm en hel sommar (maj-oktober) och få se vad vår huvudstad har att erbjuda. Det har blivit en hel del Skärgårdsturer, restaurangbesök och AWs på olika takterrasser. Bostad har JM försett mig med. En förutsättning för att kunna göra dessa bortablock med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut!

 

På Centrala inköp tillhör jag kategorigruppen ”Indirekta inköp” vilket omfattar alla produkter och tjänster som inte stannar kvar i huset vid försäljning. Det är bland annat konsulter, städservice, digitala tjänster m.m. Inköpsprocessen är väldigt strukturerad. Vi tar fram en strategi, ett förfrågningsunderlag, presenterar och förankrar internt, förhandlar och sluter slutligen avtal med leverantörer. Mycket kontakt med leverantörer och intern kommunikation, jätteroligt tycker jag.

 

Att skriva ner vad man har gjort gör att man börjar reflektera över hur mycket man egentligen har lärt sig. Att vara ”ny på jobbet” var 5e månad gör att man blir mycket mer självsäker i att ta tag i nya utmaningar. Man får verkligen en bredare bild av hur olika delar av verksamheten fungerar och lär känna folk som man annars aldrig hade haft annat än en kort mailkonversation med.

 

Ha det bra!

 

//Emilia

Gästblogg av Jakob

Hej!

Nu har även jag fått äran att gästblogga här på Traineebloggen. Jag heter Jakob Lageryd och har precis som Alexandra och mina tidigare gästbloggande traineekollegor arbetat på JM sedan slutet av augusti förra året. Detta betyder att vi nu är halvvägs igenom programmet och att vi i dagarna fått sällskap av en ny årskull traineer!

För att presentera mig själv tänkte jag skamlöst stjäla Christoffers upplägg från tidigare gästblogg.

Namn: Jakob Lageryd
Ålder: 27 år
Utbildning: Civ.Ing – Industriell Ekonomi, LTH
Tjänst: Trainee inom Projektutveckling på JM Entreprenad
Block: 3/5 – Projektledning, JM AB Region Öst
Bor: Stockholm
Från: Stockholm

Till vardags arbetar jag på JM Entreprenad i Solna men håller för närvarande till på JM AB – Region Öst där jag gör mitt block inom projektledning. Eftersom jag är den enda traineen från vår årgång som hör till just JM Entreprenad tänkte jag ta tillfället i akt att snöa in lite extra på vad jag sysslat med där och vad som skiljer JM Entreprenad från övriga JM.

 

Före- och efterbild från produktionsblocket.
Före- och efterbild från produktionsblocket.

JM Entreprenad utgör en speciell del av JM koncernen eftersom man arbetar ”Business to business” och alltså bygger åt externa beställare. Detta kan jämföras med JM AB som enbart bygger i egen regi. Dessutom bygger JM Entreprenad heller inte enbart bostäder utan även kommersiella lokaler (ex. flygplatser, kontorsfastigheter och skolor) och anläggningsarbeten (ex. kajer, infrastrukturprojekt exploateringsarbeten). Därtill finns även avdelningar som är specialiserade på fasader och affärsutveckling.

Att ständigt arbeta mot en extern beställare gör att organisationen måste arbeta kundorienterat och säljande på ett annat sätt än övriga JM som arbetar direkt mot privatpersoner. Dessa arbetssätt är spännande på olika sätt och att genom traineeprogrammet få möjligheten att testa på båda delarna är väldigt roligt.

Att det är utomstående företag som är beställare av projekten medför att man i det flesta fall måste tävla om affären mot konkurrerande företag. Detta görs i regel genom att man lämnar in ett anbud till det beställande företaget där man har beräknat till vilket pris man kan genomföra projektet.

Det var med detta jag fick arbeta med under traineeprogrammets andra block och man fick snabbt respekt för att det kan vara en svår balansgång att komma fram till ett pris som är tillräckligt högt för att gå med vinst på projektet samtidigt som det ska vara lägre än vad konkurrenterna är beredda att gå. En helt klart viktig process att få insyn i!

Jag hann även med att arbeta med inköp samt genomföra en utredning åt verksamhetsutveckling på JM Entreprenad innan det var dags att packa portföljen och göra sig redo för nya arbetsuppgifter på Region Öst i Västerås. Det är nämligen där som jag nu har min arbetsplats. Projekten jag är involverad i är dock i Örebro och regionshuvudkontoret ligger i Uppsala så det blir en del farande mellan dessa platser. Samtidigt är det väldigt roligt att få se och arbeta på flera olika orter och JM-kontor. Det som känns bra är också att oavsett arbetsplats har alla kollegor varit väldigt trevliga och välkomnande vilket inte ska underskattas då man som trainee alltid är mer eller mindre ny på jobbet.

Kön ringlar lång inför VIP-lanseringen av ett av Örebroprojekten.
Kön ringlar lång inför VIP-lanseringen av ett av Örebroprojekten.

De projekt jag är involverad i är alla i olika skeden och just detta är bland de mest lockande aspekterna av projektledarrollen; att man från driva projekt från tidiga skeden med beslut om exempelvis utformning och målgrupp ända fram tills det att kunderna har flyttat in. Arbetsuppgifterna kan därför variera beroende på i vilket skede projekten ligger i. Under de senaste veckorna har jag exempelvis träffat kunder vid slutbesiktningar av ett nästintill färdigställt projekt, förberett en  presentation om projektidén för ett kommande projekt, analyserat köpanmälningar från ett slutsålt projekt samt arbetat med att ta fram en ekonomisk plan.

Såhär är det tänkt att ett av Örebroprojekten ska se ut när det står klart.
Såhär är det tänkt att ett av Örebroprojekten ska se ut när det står klart.

Det var en någorlunda komprimerad sammanfattning av mitt första år på JM, ha det bra!

/Jakob

 

Sista dagen innan semester

Hej på er!

Idag är det min sista arbetsdag innan semestern. SÅ härligt det ska bli med sommar!!! Har liksom inte lyckats få någon riktig sommarkänsla än när jag bara fortsatt jobba på som vanligt. Minst sagt annorlunda från när jag pluggade och jag alltid tog ett väldigt tydligt steg rakt in i sommaren samma dag som sista tentan var skriven i slutet av maj.

MEN, icke att förglömma, så har jag ju då betald semester för första gången i mitt liv. Tjoho!! Det är typ värt att fira.

Ja, annars då? Jo jag har ju som sagt jobbat på. Typ alla tog semester förra fredagen då den berömda byggsemestern drog igång, så har varit ganska öde här denna veckan. Men vi är ändå några tappra själar kvar här som kan luncha osv tillsammans, så jag överlever.

Nästan alla mina projekt som jag jobbar med drar igång rejält direkt efter semestern, så har lagt mycket tid nu på att förbereda olika saker. Till exempel är jag med och planerar en workshop i ett av projektet och i ett annat sätter jag ihop en PowerPoint som jag ska presentera i augusti. Åh och när jag skriver projekt så menar jag inte byggprojekt! Nu är jag ju på verksamhetsutveckling och inte projektering eller produktion. Så när jag pratar om projekt menar jag saker som utvecklar vår verksamhet. Till exempel ett nytt verktyg för att prissätta våra bostäder, eller att vi ska testa en miljövänligare betong på några byggarbetsplatser. Superspännande att få jobba med!

Hoppas ni har och får en helt underbar sommar. Vi ses om fyra veckor!

Jonas gästbloggar

Jag har fått ett fint mejl från Alexandra med frågan om jag skulle kunna vara gästbloggare vilket jag givetvis kan och vill!

Jag heter Jonas och hänger för tillfället på Oslokontoret i mitt tredje block där jag går som biträdande projektledare. Jag måste börja det här inlägget med att kommentera norrmännens oförmåga att inte ta fika 2-3ggr per arbetsdag. Till en början saknade jag det oerhört men nu, efter lite drygt två månader, klarar jag mig galant utan och måste snarare stämma in i en förundran över Sveriges vana att springa fram och tillbaka mellan fikarum och arbetsplats. Sedan måste jag svara att Ja! De äter väldigt mycket mackor här, vilket är det vanligaste som har kommit på tal innan jag åkte hit när jag berättat för folk om att jag ska bo och arbeta i Norge.

Sedan finns det såklart en massa fallgropar i språket som lätt förvirrar en men som ger sig efter ett tag.

Här är några exempel:

Svenska                –               Norska

Projektledare     –               Projektchef

Arbetschef           –              Projektledare

FKI                          –               NKI

Mäta                      –               Måle

Rolig                      –              Lugn

Den enda bild jag hittade på mig själv där jag världsvant glider runt i stålhätta, laptop och varsel i byggbarackerna ute på Porslinskvarteret i Gustavsberg där jag var under 12 veckor i höstas.
Den enda bild jag hittade på mig själv där jag världsvant glider runt i stålhätta, laptop och varsel i byggbarackerna ute på Porslinskvarteret i Gustavsberg där jag var under 12 veckor i höstas.

Men att vara här i Norge och arbeta hos JM AS istället för JM AB är i det stora hela inte så stor skillnad ändå. Uttrycket ”ett JM” som myntas ofta och som syftar på att vi arbetar på samma sätt oavsett geografisk plats stämmer väldigt bra och den kunskap jag hade i bagaget från tidigare block (produktion och projektering) har jag kunnat nyttja i stort sätt fullt ut här.

Just nu är det början på semestertider som tyvärr grusade min idé om att fotografera hela min projektgrupp men här på bilden nedan är i alla fall tre glada personer som jobbar med projektet ”Myrvoll stasjon” och som snart ska gå på en välförtjänt ferie (semester).

Fatima, Kim och Linda i vår del av kontoret där vi som jobbar med detta projekt sitter.
Fatima, Kim och Linda i vår del av kontoret där vi som jobbar med detta projekt sitter.

Myrvoll stasjon ja, ett stort projekt som innehåller väldigt mycket mer än bara bostäder (totalt ca 700 hushåll). Vid en snabb summering i huvudet är det mataffär, fridlysta salamandrar som får egen damm, stort gemensamt torg för hela området med småbutiker, eget energibolag, stora infrastrukturutbyggningar i samarbete med kommunen, två nya förskolor och säkert mycket mer som jag ännu inte har hunnit sätta mig in i.

Skogsåsen med radhus till höger och Trelasttomta med flerbostadshus till vänster som tillsammans bildar projektet Myrvoll stasjon.
Skogsåsen med radhus till höger och Trelasttomta med flerbostadshus till vänster som tillsammans bildar projektet Myrvoll stasjon.

Det är i alla fall väldigt kul att få vara med i utvecklingen av just detta projekt och att få gå som biträdande projektledare gör att jag får en helhetsbild på de många olika utmaningarna och egenskaperna som projektet har.

I veckan fick vi precis höra på resultatet av en egen låt som vi har beställt till marknadsföringen av området. Den ska användas till ”radiospottar” som ska sändas i olika kanaler under hösten och därmed öka kännedomen och intresset för projektet. Väldigt häftigt!

Det var allt från Norge!

Ha de!

//Jonas

 

Gästblogg från Uppsala

Hej!

Nu har turen kommit till mig att skriva ett inlägg här på traineebloggen. Mitt namn är Johanna Widén, 26 år från Uppsala. Jag jobbar på Region Öst, eller lite mer precist, i Uppsala. Jag har (precis som Alexandra) varit trainee på JM sedan september förra året. Ett otroligt roligt jobb där man ställs inför nya utmaningar varje dag.

 

Här är en bild på mig när jag var ute i produktion i höstas och fick vara med vid en gjutning.
Här är en bild på mig när jag var ute i produktion i höstas och fick vara med vid en gjutning.

Jag tänkte berätta lite mer vad jag gör på dagarna här i Uppsala.

Just nu är jag inne på mitt tredje block, som är projekteringsledning. En roll där man måste klara av att ha många saker på gång samtidigt. Som projekteringsledare är den huvudsakliga uppgiften att utveckla projektet och ta fram handlingar som sedan produktion tar över. Detta görs i konsultgruppen som består av en eller flera konsulter från varje disciplin (A, K, El, VVS etc.).

Jag och min handledare Christian har just nu tre olika projekt som vi jobbar med. Det första är projektet Kungsgatan 66 som är ett projekt som precis har produktionsstartat etapp 1 och ska byggas i centrala Uppsala, på just Kungsgatan 66. Just nu är det bara en grop, men det kommer bli väldigt fint när det är klart!

En bild på hur det ser ut idag.
En bild på hur det ser ut idag.

 

 

En bild på hur det kommer se ut när det är klart.
En bild på hur det kommer se ut när det är klart.

Det andra är ett projekt som vi fick ta över för bara någon månad sedan. Det är ett lite mindre projekt som ska byggas i stadsdelen Gränby här i Uppsala. Det är det här projektet som jag har ägnat mest tid åt. Upphandlingen av konsulter är i fullgång och projekteringen drar igång efter semestern. Det ska bli riktigt kul då det är jag som ska få hålla i projektet så mycket som möjligt.

Det sista projektet vi har är ett småhusprojekt en liten bit utanför stan. Där har produktionen dragit igång och projekteringen är klar. Det är lite att göra trots det då det alltid kommer upp frågor från produktion som måste lösas.

Några saker som en vanlig dag kan bestå av:

  • Möten, antingen med konsultgruppen eller ute på bygget med produktion.
  • Upprättande av olika dokument som ska fram när ett projekt drar igång (bl.a. tidplan och projekteringskalkyl).
  • Mailande med konsulter för att lösa olika frågor som har dykt upp.
  • Och mycket annat…

Det var en liten inblick i vad jag sysslar med om dagarna.

/Johanna

 

Min vecka

Hej allihopa! Hur mår ni idag? Med mig är det bra, har en stabil fredagskänsla och peppar inför sommaravslutning med min hemregion ikväll! Vi ska minsann ha middag på någon trevlig båt osv. Ska bli jättekul att träffa och hänga lite med dem igen, har ju hunnit gå några veckor nu sen jag jobbade med dem på projektering.

Men hur har resten av min vecka varit då, undrar ju ni då (såklart!! hehe). Jo tackar som frågar, den har varit bra. Lite annorlunda än det vanliga till och med. I måndags var jag på poträttfotografering och fick nyttja min icke existerande talang för att posera. I onsdags fick vi traineer här på Verksamhetsutveckling delta som observatörer på KoM-rådet och sen i torsdags även som observatörer på Hållbarhetsrådet. Vilket förmodligen inte säger er någonting alls, men båda råden kan förklaras som två av de högsta beslutsorganen inom JMs beslutshierarki för verksamheten.

KoM-rådet hanterar beslut som rör JMs processer och produkt, medan Hållbarhetsrådet rör beslut som kopplar till hållbarhet. Det var superintressant att få höra vilka frågor som har störst fokus just nu och diskussionerna kring dem. Väldigt lärorikt! Börjar dessutom få större förståelse för hur ”beslutssnurran” fungerar på företaget, vilket gör att mycket annat faller på plats. Fast ska inte bli för kaxig, för det är ganska komplicerat. Tur att jag har några månader till på mig att klura ut mer 😉

Slänger in en bild från ett av våra platsbesök på byggarbetsplatser i november förra året. Lätt att glömma hur kallt det var nu när vädret är behagligt. Mitt budskap: never forget. (Christoffer och Bahar i mitten ser dock väldigt avslappnade ut, men låt er icke luras. Det var kallt.)
Slänger in en bild från ett av våra platsbesök på byggarbetsplatser i november förra året. Lätt att glömma hur kallt det var nu när vädret är behagligt. Mitt budskap: never forget. (Christoffer och Bahar i mitten ser dock väldigt avslappnade ut, men låt er icke luras. Det var kallt.)

 

Och plötsligt så drog det igång

Hej allihopa!

Det är fredag tänkte jag skriva, men icke! Det är ju faktiskt onsdag, halvdag och superkort vecka. Så nu sitter jag här och tittar på hur min vecka har varit och planerar hur jag ska lägga upp nästa vecka, som om det vore fredag. Och mitt i allt det här så inser jag plötsligt att oj, nu känns det som om flera projekt och uppgifter faktiskt har dragit igång! Wohoo!!

Den här första tiden på nytt block är lite svår tycker jag. Många nya intryck så min hjärna känns fullproppad, samtidigt som arbetet inte riktigt hinner dra igång direkt vilket innebär att min produktivitet inte precis har varit på topp.

Mitt schema har varit ganska fullt ändå med många introduktioner för de olika avdelningarna här på Verksamhetsutveckling och startmöten för projekt. Det är väl mer jag som gärna vill kunna se och ta på vad jag har gjort, vilket kan vara lite svårt när tid på dagarna går åt mycket möten. Ska bara komma ihåg att mötena är lika nödvändiga och att det också är något jag gjort även om de inte resulterar i någon produkt jag direkt kan ta på. Eller ja, mötesanteckningar är ju i och för sig något jag alltid får med mig efteråt, he he he.

Avslutar mina fredags- (onsdags..) tankar med min nya utsikt från min plats här på fjärde våningen.

Ha en superbra långhelg, så hörs vi nästa gång!!

Utsikt från pl 4

 

 

Reflektera mera

Jag har hunnit vara med om en hel del sen vi hördes sist. Jag har genomfört och avslutat mitt projekteringsledarblock, jag har haft teorivecka nummer två och jag har påbörjat mitt block på Verksamhetsutveckling. Så låt oss reflektera!!!

När jag tänker tillbaka på min tid på projektering känner jag mig glad. Är glad över att jag fick chansen till att prova på att jobba med så många olika delar inom projektering och nöjd över att jag faktiskt fixade det!

Såhär i efterhand var min största utmaning det enorma informationsflödet man utsätts för som projekteringsledare. Är informationen något som jag bara behöver veta, behöver jag agera på den eller vidarebefordra den till någon annan? Och hur prioriterar jag mitt arbete? Hur ska jag göra för att kunna fokusera på en uppgift åt gången när det samtidigt ramlar in fler och jag blir avbruten?

För att hantera det insåg jag att det handlar om att arbeta med struktur, arbetsmetodik och personlig effektivitet. Något som jag faktiskt inte använt mig av på samma sätt under min studietid som jag känner att jag behöver nu.

En liten inblick i en del av min struktur.
En liten inblick i en del av min struktur.

Teoriveckan efter avslutat projekteringsblock innehöll som föregående väldigt intressanta moment som coachning i att leda sig själv och att vi traineer fick delta i bolagsstämman. Nästa vecka ska vi redovisa vår analys  av bolagsstämman för vår VD Johan Skoglund. Att vi får chansen att arbeta mot koncernledningen genom både Business Case och bolagsstämman på det här viset tycker jag är en av höjdpunkterna i traineeprogrammet.

takvandring av Agnes copywright
Vi takvandrade under teoriveckan, sjukt coolt! Foto: Agnes Lindblom.

Nu sitter jag här på Verksamhetsutveckling, två veckor in i blocket. Jag delar rum med två andra traineer i min årgång (Tone och Alexander) vilket är väldigt trevligt. Under vår tid här kommer vi att genomföra olika typer av utredningar för hela avdelningen, med väldigt spridda fokus. Som avdelningsnamnet ger en ledtråd om håller Verksamhetsutveckling på med allt som har att göra med utveckling av JMs verksamhet. Jag håller till exempel på med att undersöka utföranden av solceller i våra bostäder, Alexander ska ta sig an förbättringsförslag från våra kollegor i produktion om hur vi kan bygga smartare och Tone ska se om vi kan strukturera upp riktlinjer kring hur vi på JM bör bygga ägarlägenheter. Gott och blandat helt enkelt!

Mina kontorsbuddies Alexander och Tone!
Mina kontorsbuddies Alexander och Tone!

 

 

 

 

 

 

 

Det var allt för den här gången, tack och hej!

 

Kerstin gästbloggar

Hej!

Jag fick frågan av Alexandra om jag kunde skriva några rader då jag likt henne började på JM genom JMs traineeprogram. Tänkte kort berätta om min resa på JM från att ha varit trainee fram till dagens arbete som projektledare.

Våren 2010 avslutade jag mina studier på Industriell ekonomi i Linköping och begav mig då till franska alperna. Där hade jag några år tidigare träffat min numera man och vi skulle nu tillsammans tillbringa några månader med sol och skidåkning.

Samtidigt var tanken att jag skulle söka jobb, lite svårt med koncentrationen från min sida men efter ett tag fick jag upp ögonen för JMs traineeprogram. Byggbolag var på den tiden inte jättefrekventa besökare på de arbetsmarknadsdagar som vi hade för Industriell ekonomi i Linköping. Däremot så har jag både snickare, träarbetare, murare och huskonstruktörer i släkten så tanken var ändå inte jättelångt borta.

Det jag fastnade för var att det dels var ett traineeprogram, jag hade fortfarande svårt att bestämma mig för vad ”jag ville bli när jag blev stor” så det passade mig med att fortsätta några år med att få testa sig fram. Sen fastande jag för JM pga. att det kändes som ett ”fräscht” bolag i den annars kanske lite mossiga byggbranschen. Att jobba med slutkund och bygga hus som skulle stå i många år framöver lockade också, jag skulle få vara med att skapa något beständigt.

Sommaren kom och efter några vändor till Sverige (efter att ha fortsatt det flackande livet med en sommarsäsong på Korsika) så fick jag anställning på JM.

Traineeperioden var otroligt lärorikt, vissa perioder mer intensiva än andra, och det viktigaste av allt var att jag lärde känna så många intressanta och duktiga medarbetare. Ett otroligt viktigt redskap i mitt framtida arbete på JM.

Efter att ha avslutat den tvååriga traineeperioden var det dags för en anställning i organisationen. Tanken var att jag skulle börja som biträdande projekteringsledare, vilket jag också gjorde på Stockholms Region Nord. Men i samma veva blev jag tillfrågad om en intervju för, vad som då kallades, VD-assistent. Efter intervjun föll det så väl ut att jag erbjöds tjänsten och arbetade då parallellt med projektering och för vår VD Johan Skoglund. Att arbeta tätt med vår VD har lärt mig otroligt mycket. Både i vetskapen om vilket stabilt och tryggt företag vi har och att de i ledningen har en starkt drivkraft och passion för att hela tiden utveckla JM till något ännu bättre.

Efter två år i dessa roller fortsatte arbetet med projektering av egna projekt, dvs jag lämnade rollen som biträdande projekteringsledare. För snart 1 år sedan gick jag in i rollen som Projektledare på JM. Jag hade då arbetat här i ca 6 år. Dessa år har gett mig en stabil grund med inblick i både produktion, inköp, projektering, inredning och marknadsföring genom JMs traineeprogram och vidare arbete i projekt. Idag kantas min vardag av både stort ekonomiskt ansvar, uppföljningar med produktion och kontakt med kunder och intressenter.

Det jag alltid har uppskattat med JM och med de positioner jag har haft är att ingen dag är sig lik. Det är alltid nya utmaningar och nya människor att träffa och nya möjligheter att vinna.

/Kerstin Westling

Såhär trevligt kan det se ut när vi grillar på bygget i Kanalstaden.
Såhär trevligt kan det se ut när vi grillar på bygget i Kanalstaden.
Fullriggaren - ett av projekten i Kanalstaden som jag är projektledare för.
Fullriggaren – ett av projekten i Kanalstaden som jag är projektledare för.